Er du på udkig efter en ny kjole, en computertaske til arbejdet eller et par nye højtalere til stuen? Så er du med stor sikkerhed også blevet præsenteret for Google Shopping. En feature på Google Ads, der fremviser produkter med billede, produktnavn og pris direkte i søgeresultaterne.
Men hvad er Google Shopping mere specifikt, og hvordan bruger du det i din markedsføring? Læs med i indlægget og bliv klogere på, hvordan du blandt andet kan bruge Google Shopping til at promovere din virksomhed og øge salget.
Den smarte feature, som i dag bruges af mange webshops, fungerer som et annonceringsværktøj lig med søgenetværket og displaynetværket. Google Shopping adskiller sig dog markant i måden, hvorpå produkterne fremvises. Har du eksempelvis en webshop, der sælger dametøj, vil du ved brug af dette værktøj få vist dine produkter med billede, produktnavn og pris øverst eller til højre i søgeresultaterne.
Tilgås søgningen via mobil eller tablet, vil disse Shopping-annoncer blive fremvist i et ‘karruselhjul’, hvor brugeren hurtigt kan danne sig et overblik over de forskellige produkter.
Et billede siger, som bekendt, mere end tusind ord. Et ordsprog der giver mening i mange henseender - og nu også på Google. For når dine (potentielle) kunder er på udkig efter den nye kjole til festen eller den smarte taske til arbejdet, er der langt større chance for, at de bliver draget af og klikker på et billede frem for en tekst i søgemaskinen.
Men det er ikke det eneste. For som webshop-ejer er det også nemt og enkelt for dig at administrere det effektive tool. Du slipper nemlig for manuel opdatering af dine produkter, priser, prisnedsættelser og udsolgte varer. I stedet trækker Google Shopping dataen fra din hjemmeside via et produktfeed.
Bruger du Google Shopping er du sikret mere kvalificerede kundeemner, hvis du sørger for at fremhæve de rigtige produktoplysninger i dine annoncer. Kan brugerne eksempelvis se både pris, billede og en kort produktbeskrivelse, kan du hjælpe dem med at træffe mere velfunderede købsbeslutninger.
Samtidig kan du sikre, at kunden er længere nede i købstragten, når de klikker sig ind på din webshop. Anvender du det smarte tool kan din potentielle kunde nemlig danne sig et indtryk af produktet, prisen og dermed om det er inde for budgettet, allerede inden han eller hun klikker sig ind på din webshop.
Ved en given søgning fra en potentiel kunde kan der blive vist mere end én shopping annonce fra din webshop. Er søgningen relevant kan du samtidig blive vist i en tekst annonce. Er du derudover også skarp til SEO, vil din webshop muligvis også blive vist i de organiske resultater. Det vil sige, at du kan nå ud til rigtig mange brugere ved én enkelt søgning, ved brug af de forskellige tools på Ads.
Skal du i gang med Google Shopping, så læs videre her. Der er nemlig et par ting, du skal være opmærksom på, før du kan komme i gang. Du skal først og fremmest undersøge, hvilket shopsystem du anvender. Det skyldes, at der skal aktiveres et modul til Google Shopping eller et produktfeed til nogle shopsystemer.
Hvis du ikke har en konto i Google Merchant Center, skal du oprette en konto og indsende dit opdaterede produktfeed til godkendelse. Hernæst skal din GMC konto kobles til din Ads konto. Når alt ovenstående er gennemført og godkendt, kan du begynde at oprette dine kampagner via Google Shopping.
Har du fået blod på tanden? Så kast dig ud i det. Der er mange gode muligheder for at øge din omsætning og promovere, ikke kun dine produkter, men også din webshop.