Google keyword planner

Ønsker du at rangere højere på Google, og med det tiltrække flere besøgende? Google Keyword planner, også kaldet Søgeordsplanlægning, er det perfekte værktøj til dette.
Af 
Opdateret d. 4. oktober 2022
automationsflow - email marketing

Keyword Planner er direkte forbundet med Google AdWords og giver dig mulighed for at gå i dybden med søgeord, så du kan vurdere dem på flere parametre og tilføje dem til din konto

Hvad er Google Keyword Planner?

Google Keyword Planner er et værktøj som i mange år har fungeret som en essentiel del af virksomheders markedsføring. Værktøjet har nemlig været med til at danne rammen for de tekster, som lægges op på internettet, da man, ved hjælp af værktøjet, kan få et godt indblik i, hvor mange, der søger på bestemte søgeord om måneden, og derved finde ud af, hvilke søgeord, der er gode at gå efter.

Ved at skrive tekster målrettet bestemte søgeord, vil man i højere grad tiltrække flere besøgende til sit website og sikre sig, at man ikke bruger tid på at producere tekster, som alligevel aldrig bliver fundet.

Google Keyword er desværre ikke 100% gratis, i den gratis version kan du kun se et intervalbaseret estimat af søgevolumen. For at se den præcise månedlige søgevolumen, skal man købe adgang til Google Ads og lægge en tilstrækkelig mængde annoncekroner i ens konto. Vi mener dog at dette er det værd, da Google Keyword Planner er et vigtigt værktøj, hvis du vil slå dine konkurrenter i placering på Google. Med værktøjet kan du nemlig blive præsenteret for søgeord, som du ikke kan finde andre steder.

pkmedier content billede

Hos PK Medier hjælper vi vores kunder med Google SEO

Sådan bruger du det

Du bruger Google Keyword Planner ved først at oprette en konto, dernæst kan du komme i gang med at finde søgeord og få præsenteret søgevolumen og prognoser for de bestemte keywords.

Når du laver din søgeordsplanlægning, kan du få nye idéer til søgeord, der måske relaterer sig til det, du ønsker at skrive om. På den måde kan du bedre nå ud til folk, der er interesseret i dit produkt eller service.

Du er ikke begrænset til kun at søge efter ét ord, du har også mulighed for at søge efter hele sætninger og flere nøgleord sammen. Du kan også søge efter andre URL’s, der er relateret til din virksomhed, for at se, hvilke søgeord de rangerer på.

  • Når du så har søgt på bestemt keywords vil du kunne se:
  • Gennemsnitlige månedlige søgninger
  • Konkurrence
  • Bud øverst på siden (lav interval)
  • Bud på toppen af siden (høj rækkevidde)

Efter du har undersøgt ovenstående, kan du gå mere i dybden med dine keywords, du kan blandt andet undersøge tendenser i søgevolumen eller se geografisk data for søgeordene. Der er derfor masser at undersøge og udforske.

Google Keyword Planner er vigtigt at bruge, når du arbejder med SEO. Bliv klogere på søgeordsanalyse her.

Angivelse af kilder og test

  • Ahrefs - har lavet en stor guide omkring affiliate marketing. Den kan du læse om her.
  • Semrush - læs deres guide her.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle