Opdateret 31. marts 2022 af Peter Klitkou

Facebook markedsføring - Styrk din digitale marketing

facebook markedsføring

Der er ingen tvivl om, at når det kommer til din virksomheds marketingstrategi, så er den online del yderst vigtig - hvis ikke altafgørende. Som forbrugere bruger vi, mere end nogensinde før, de sociale medier til alt fra inspiration til direkte køb. Læs alt du skal vide om Facebook markedsføring her, og styrk din virksomheds online tilstedeværelse.

SoMe (Social Media) ses ofte som en del af marketingstrategien, hvor der udarbejdes en separat strategi kun til denne. Det giver god mening, da der hele tiden laves nye trends og værktøjer, som kan bruges til at komme ud til flere potentielle kunder. Har I brug for hjælp til jeres SoMe? Vi er eksperter inden for online markedsføring.

Facebook er stadig det mest populære social medie i Danmark, og langt de fleste bruger det dagligt. Hvis ikke din virksomhed allerede er tilstede på det velkendte sociale medie, bør I straks blive det! I har nemlig mulighed for at blive eksponeret til flere millioner brugere, og derfor bør det være en vigtig del af jeres markedsføring.

Hvad er Facebook markedsføring?

Som vi lige har beskrevet er Facebook et socialt medie, som har sin oprindelse helt tilbage til 2004. Det er altså efterhånden et gammelt socialt medie, og ikke desto mindre må det siges at det lagde fundamentet for de sociale medier vi i dag kender til og bruger dagligt.

Men, udover at man kan have en Facebook profil og holde sig opdateret på sine venner gennem statusser og Messenger, er det altså også muligt at være til stede som virksomhed og bruge det som en del af sin online markedsføring.

Om jeres virksomhed sælger produkter eller services, så kan disse deles på diverse sociale medier, og dermed potentielt nå ud til alle de brugere der har en profil. Det er nemlig rigtigt smart, da det tillader jer at nå flere potentielle kunder i hele Danmark, ja hele verden for den sags skyld, end blot de lokale forburgere der nu måtte gå forbi jeres kontor eller butik.

Så Facebook markedsføring er altså - ja, det er rigtig nok gættet, markedsføring på Facebook.

Hertil er der to typer indenfor digital marketing, som man kan gøre sig brug af, nemlig det vi kalder organisk- og betalt markedsføring, som vi vil gennemgå herunder.

To forskellige typer for online marketing

Som kort beskrevet tidligere er der to hovedtyper, når vi snakker online marketing:

  • Organisk
  • Betalt

Organisk betyder gratis. Det er altså alt den markedsføring vi laver, som ikke koster os noget at lave og dele. Det kan eksempelvis være et helt almindeligt opslag på Instagram eller Facebook, som vi kender det, når vi bruger de sociale medier privat.

Betalt er, som det fremgår af navnet, den markedsføring vi betaler os til. På Facebook er det også bedre kendt som Facebook Annoncering. Det er fordi du her laver en digital annonce for dit produkt eller service, lidt ligesom vi kender det fra den traditionelle marketing.

Det smarte ved betalt digital markedsføring er, at udover at man kan nå ud til mange flere brugere og dermed potentielle kunder, så kan man eksempelvis på Facebook selv bestemme hvem, der skal eksponeres for annoncen. Her kan du bestemme alt fra alder, køn og hvor I landet personen skal bo, til hvilke interesser de har, for derved at ramme din primær målgruppe bedre.

Hvorfor er Facebook markedsføring vigtigt?

Tidligere så vi at Facebook er dét absolut mest populære sociale medie i Danmark, og at langt de fleste ikke blot har en profil, men bruger det online fænomen dagligt.

Vi har også kort snakket om, at det giver en mulighed for at nå ud til en masse potentielle kunder, som I måske ikke ville kunne nå ud til på traditionelt vis, og at det er muligt at sikre at man kan når ud til sin primære målgruppe, for at gøre sin markedsføring så effektiv som muligt.

Udover disse meget vigtige grunde, er Facebook markedsføring også særligt vigtigt, når man kigger på de konkurrencemæssige fordele det giver. Jo flere følgere I kan få, jo mere organisk marketing kan I lave. Dette vil være en billig måde at nå ud til sine kunder på, og som giver mulighed for at i kan bruge jeres penge andre steder i virksomheden for eksempel til at booste jeres brand.

I vil også kunne udskille jer fra jeres konkurrenter, ved blandt andet at kommunikere alt i jeres virksomhed fra værdier, til nye produkter og kampagner direkte til jeres målgrupper. Det giver jer også mulighed for at kunne besvare brugerne og have en dialog på Facebook, som ikke blot kan skabe en værdi for kunderne, men måske også kan give indblik i viden der senere kan bruges i strategien.

Har I brug for hjælp til jeres Facebook markedsføring? Hos PK Medier er vi eksperter i annoncering på det sociale medie, og har opnået mange flotte resultater for vores kunder. Kontakt os gerne for et uforpligtende tilbud.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right