Diskursanalyse er relevant i rigtig mange sammenhænge, og når det kommer til studieopgaver, kan den være relevant inden for en række fag - for eksempel dansk, samfundsfag og engelsk. Den kan bruges til at diskutere mange emner som politik og retorik. Hvis du er interesseret i at vide, hvordan man bruger denne analyseform i praksis, så læs med her, hvor vi guider dig til det vigtigste, du bør vide.
En diskurs er en overordnet holdning, der møder udbredt tilslutning. En diskursanalyse er en undersøgelse af, hvordan sprog bruges til at skabe og opretholde disse gængse holdninger, magtforhold og sociale normer.
Man bruger som oftest diskursanalyse, når man skal afdække og diskutere diskursen i udsagn - for eksempel i taler, samtaler, fortællinger og argumenter.
Metoden kan hjælpe dig med at blive skarpere på diskursen inden for en given tekst eller tale, og på hvilken måde ordvalget sætter det givne emne i et bestemt lys - det kan være positivt, negativt eller neutralt.
Ofte skelnes der mellem kritisk diskursanalyse og konstruktivistisk diskursanalyse.
Man kan for eksempel bruge diskursanalyse til at analysere og sammenligne to tekster om et omdiskuteret emne som indvandring. Du kan tage to politiske taler fra hver sin fløj for at få et godt sammenligningsgrundlag. Ved hjælp af metoden kan du så afdække, hvordan emmet indvandring bliver italesat.
Du vil måske opleve, at den ene politiske tale bruger en positiv diskurs, der fokuserer på de fordelene ved, at der sker indvandring i et land som Danmark. Der fokuseres måske på aspekter som berigelse af kultur.
I den anden tale bruges der måske en negativ diskurs om nøjagtig samme emne. Her kan diskursen omkring indvandring være negativ, og fokus ligger måske ikke på berigelsen af ny kultur, men tabet af den danske kultur.
På den måde kan man tale om præcis det samme emne, men med forskellig diskurs, forskellige ordvalg og dermed forskellige opfattelser til følge. Din analyse vil være med til at afdække det specifikke verdenssyn, der skinner gennem en tekst eller tale i kraft af sprogbruge og ordvalgene.
Hvis du skriver opgave med diskursanalyse som metodisk tilgang, er der en række spørgsmål, du bør forholde dig til. De sikrer nemlig, at du kommer grundigt omkring.
Eksempler på spørgsmål kunne være:
Er du interesseret i at vide mere om studiemodeller og marketingmodeller til brug i opgaveskrivning? Hos PK Medier udgiver vi løbende relevante artikler inden for området. Du kan eksempelvis læse om AIDA modellen, Minerva modellen, Porter's Five Forces, målgruppeanalyse og Maslows behovspyramide.
Du kan også læse mere om diskursanalyse hos delvetool.com.