Vores artikler er skrevet fra research og analyse af tests. Vi kan tjene en kommission, når der købes via et link. Læs mere >

BCAA Kosttilskud - Find det bedste produkt til dig

Ønsker du mere udholdenhed og energi til din træning? Populariteten med det velkendte supplement er begyndt at få en del opmærksomhed og det er der helt særlige grundet til. Nedenfor finder du alt det du skal vide inden du køber tilskuddet, samt en oversigt over dem der bliver tilbudt på markedet med den bedste virkning.
Af 
Opdateret d. 18. august 2022
bcaa kosttilskud
Bcaa er en forkortelse branched -chain amino acids. Kroppen består af 20 aminosyrer de fleste danner kroppen selv, men hele 8 af dem er essentielle som er dem kroppen ikke selv er i stand til at danne. Det vil sige at de resterende skal tilføres på egen vis. Her er de tilhørende 3 ud af de 8 aminosyrer som giver effekten til en større muskelmasse. Protein består af aminosyrer og er derfor dét tilskud som får musklerne til at vokse ved indtaget af ekstra protein. Det er vigtigt at pointere at man skal have en varrieret og sund kost inden man overvejer dette produkt.

De tre forgrenede bcaa kosttilskudd som er essentielle for dig der ønsker resultater og dermed opbygge muskelmasse hedder; Leucin, isoleucin og valin.
Metodologi
Vores guides og artikel tager udgangspunkt i sammenfatning af anbefalinger, anmeldelser og kundeanbefalinger og ikke produkter, vi selv har testet. Læs mere
Vi holder os opdateret på nye versioner, og der kan være forbehold for prisændringer grundet tilbud, rabatter og kampagner.
Vores artikler er skrevet på baggrund af research og analyser af anmeldelser og test. Der er sponsoreret indhold på siden. Læs mere

Virkning

Bcaa kosttilskuddet virker ved brug af kroppens proteinsyntese til at danne enzymer, hormoner, nyt væv osv. Hvilket resultere i at man oplever mindre muskelømhed samt hurtigere restitution.

For at få den bedste effekt bør dette bcaa kosttilskud indtages lige inden din træning hvor det strømmer gennem kroppen til træningen, som giver dig en bedre udholdenhed. Hvor meget du skal tage indtage dagligt afhænger af kønnet. Kvinder der træner moderat anbefales at indtage pulveret en eller to gange om dagen alt efter mængden. I alt 3-5 gram. Hvis det er mænd anbefales indtaget med en almindelig træningsplan en dosering på 15-20 gram om dagen. Dette kan godt variere hvis du træner mindre eller mere.

Bedst BCAA kosttilskud til prisen Body science BCAA-XX

PRIS 398 kr. 

Forholdet: 8:1:1

Med det nye supplement som indeholder mere leucin som vil resultere i endnu større muskel opbyggelse. Her vil du hurtigt opleve mere energi og mindre utmattelse både før, under og efter din træning. Produktet indeholder 90% aminosyre som er blandningen af leucin, valin og isoleucin, som er det der giver det yderligere protein til kosten.

FORDEELE:

  • Vinder af bedst til prisen
  • Kan købes med flere forskellige smagsvarianter
  • Fyldt med B6 og B12 vitaminer
  • Uden kulhydrater og fedt
bcaa kosttilskud

Bedste BCAA kosttilskud kapsler: Core BCAA Caps

Pris 195 

Forhold: 8:1:1

Her får du den bedste kvalitet af supplementet i kapselform, som er lette at sluge. Dette produkt er med at at holde din nuværende muskelmasse i takt og er med til at generere opbygningen af nye. Effekten ved at indtage bcaa kosttilskud i en koncentreret kapselform i stedet for pulver er grundet den frie form som gør, at du vil optage dette produkt hurtigere end normalt. 

FORDELE 

  • Leucin indholdet er 8 gange større end hos andre aminosyrer
  • Fri for fedt og kulhydrater 
  • Højkoncentreret kosttilskud
bcaa kosttilskud

Bedste BCAA kosttilskud med vitamin B6: Weight World BCAA + Vitamin B6

Pris 119

Forholdet: 2:1:1

Fordelen ved at indtage bcaa kosttilskud findes i at det hurtigere bliver optaget i kroppen, ved de velkendte proteinpulver skal det først optages i nyren. Med denne årsag indtages dette produkt ofte inden træningen så man kan yde mere til træningen. Dette produkt købes ydermere i kapselform. Supplementet er fyldt med B6 vitamin, som hjælper de enzymer i kroppen der er med til at opbygge eller omdanne proteinets enkeltdele. 

FORDELE 

  • Plantebasseret
  • Nem indtagelse
  • Fyldt med B6 vitamin 

Hvornår skal man indtage BCAA?

Det allerbedste tidspunkt for indtagelse af BCAA, eller forgrenede aminosyrer, er lige inden træningen begynder for god effekt. Dette er fordi BCAA er med til at danne enzymer og nyt væv, så når du indtager din BCAA inden træningen, vil du have et godt grundlag for at kunne opbygge muskelmasse.

Der er dog nogle, der vælger at indtage BCAA undervejs i træningen, mens endnu andre vælger at indtage det efter træningen med deres post-workout proteintilskud, som kan være i form af en proteinshake eller anden form for proteintilskud, just efter træningen. Ved at gøre dette sikrer man, at der rigeligt med aminosyrer i blodet.

Har du nok aminosyrer i blodet, så vil musklerne langt nemmere kunne genopbygges og have god effekt, når de er blevet brugt under eksempelvis styrketræningen. Der er altså mange fordele ved at indtage BCAA, og om hvornår du gør det, det er naturligvis op til dig. Vi anbefaler dog, at du gør det inden træningens påbegyndelse for bedste effekt.

Vi anbefaler desuden, at du ikke tager BCAA på de dage, hvor du ikke træner eller er fysisk aktiv. Derimod vil der være godt at tage de dage, hvor du laver styrketræning eller er aktiv på anden vis, for at få BCAAs gode effekt og energi til din træning.

BCAA omdannes nemlig til det brændstof, som kroppen skal bruge for at holde dig oppe i energi og frisk til træningen, både før, under og efter. Desuden er det god til at forhindre muskelforstyrrelser under træningen. Det stimulerer muskelopbygningen og fremmer restitutionen, netop derfor tage mange det også efter træningen.

BCAA i pulver form

Som nævnt ovenfor, så kan man få sin BCAA i forskellige former. Et populært valg er pulver form. Vælger du BCAA som pulver, så kan du bruge det i madlavning. Her taler vi ikke blot om proteinshakes, men du kan også komme dit BCAA pulver eksempelvis isforme og lave det til sodavandsis, lave dine egne vingummier, eller noget helt tredje.

Der findes en masse gode opskrifter, som du kan bruge dit BCAA pulver i og stadig få samme gode effekt. Det kan eksempelvis også være i kage, herunder en lækker, sund brownie, eller i hjemmelavet marmelade til proteinpandekager eller lignende.

Der er således mange gode grunde til at vælge at købe sit BCAA i pulver form, fremfor i eksempelvis pilleform. Hvad der er din favorit måde at gøre det på, det er naturligvis op til dig. Hvis BCAA bare er noget du tager for dets effekt, kan pilleformen måske være fin for dig, men vil du ikke ligge mærke til det, men have det som en del af kosten, så er pulver en god ide.

Du kan læse mere om forskellige gode typer af proteinpulver her. Vi har blandt andet samlet en guide til det bedste veganske protein pulver, samt laktosefri protein pulver. Begge dele kan du også med fordel bruge i din madlavning, når du eksempelvis skal bage. Vi har også lavet andre gode guide, som du kan gå på opdagelse i.

Flere kosttilskud med aminosyrer

Leucin: Et anden måde at foretage et kosttilskud er blandt andet gennem denne ene aminosyrer, Leucin. Leucin er én af de aminosyrer, som du finder i BCAA. Det er derfor godt til dig der blot mangler denne ene af en eller anden grund. Så begrænser du dit indtag af unødvendig korttilskud - selvom det sjælent skader.

Proteinpulver: En af de mere omtalte og gængse måder at have og benytte sig af kosttilskud er gennem proteinpulver. Proteinpulver benyttes både som kosttilskud til den daglige kost, men også som tilskud til træning. Der findes mange forskellige typer og smagskombinationer af proteinpulver. Der findes blandt en masse andre elementer aminosyrer i disse proukter.

Der findes både Valle protein (animalsk produkt) og proteinpulver producreret på plantebaserede proteinkilder. Det er derfor muligt at få både laktosefri og vegansk proteinpulver, som fortsat indeholder en masse gode aminosyrer.

EAA: Dette er en forkortelse for Essential Amino Acids - altså essentielle aminosyrer. Du får her både de tre BCAA i dit kosttilskud, men du får derudover også 6 andre vigtige aminosyrer. Dette tilskud er velkendt blandt veganere, da det dækker godt ind, hvor der er manglende aminosyrer i kosten.

Netop disse tanker om kosttilskud til veganere leder os videre til næste spørgsmål om “får man tilstrækkeligt med aminosyrer i en plantekost?”. Det vil vi prøve og afdække i det kommende. Kan du nøjes med BCAA som tilskud?

Aminosyrer i plantekost

Der er ofte diskussioner om hvorvidt veganere får tilstrækkeligt med aminosyrer, når de ikke spiser animalske produkter. Plantebaseret kost kan godt forsyne mennesket med nok aminosyrer. 

Nogle proteinkilder kan dog ikke give samme tilstrækkelige mængde af protein, som normalvis findes i kød og andre animalske produkter. Derfor kan det - i nogle tilfælde - være godt kost tilskud såsom BCAA eller andre tilskud, som booster indtaget af protein.

Proteinet i plantebaseret kost er til tider ikke ligeså indholdsrig på flere af de essentielle aminosyrer. Det kan derfor være vigtigt at tænke i variationer og kombinationer af fødevarer. Så man spiser varieret men også hvor man har øje for at blande diverse produkter for at komme omkring alle de essentielle elementer. 

Hvis du tager BCAA som kosttilskud kan du optage proteiner hurtigt, hvorimod hele proteiner først skal nedbrydes i din mave. Derfor kan du med fordel, hvis din kost primært er plantebaseret, nemt og fint benytte dig godt og effektivt af BCAA eller lignende produkter. 

Hvis du spiser masser af animalske produkter og kødprotein, vil vi ikke råde dig til at benytte dig af kosttilsskud som BCAA, da du kan risikere at indtage for meget protein - vi anbefaler dog altid at du kontakter egen læge, hvis du er i tvivl om din specifikke balance i kroppen.

Hvordan optager min krop aminosyrer - og derfor BCAA?

Protein optages i kroppen (eksempelvis gennem en kødprotein) ved at du tygger dit kød, proteinet skal derefter nedbrydes til amniosyrer i din krop, og disse aminosyrer bruges til at opbygge andre og nye proteiner i din krop.

Det sker gennem følgende proces:

  • I munden tygger du proteiner, så der dannes mindre stykker og dermed en større overflade hvorfra nedbrydningen sker hurtigere.
  • I mavesækken sker selve nedbyrdningen af proteinet til aminosyrer. Det sker v.h.a din pepsinogen og saltsyre i maven - som gør at proteinet nebrydes i mindre polypeptider.
  • I 12-fingertarmen nedbrydes polypeptiderne til mindre stykkerr som herefter nedbrydes til aminosryrer. 
  • Til sidst kan disse aminosyrer nu optages i tyndtarmen hvor de føres ud i blodbanerne. Blodet sikrer derefter at disse proteiner bliver fordelt ud til resten af kroppen, så der kan opbygges muskelvæv. Disse aminosyrer er som beskrevet tidligere nemlig byggesten til nye proteiner.

Når du tager BCAA som kosttilskud, får du derfor disse aminosyrer hurtigere ind i blodet og ud til dine nye proteiner, da de ikke først skal nedbrydes.

Læs også vores guide om bedste proteinpulver her.

Angivelse af kilder og tests

  • HealthLine har lavet en test her.
  • BarBend har lavet en test, som kan læses her.
  • Bodybuilding har lavet en guide, som du kan læse her.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 2

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
cogclockmenu-circlecross-circle