Opdateret 13. august 2021 af Peter Klitkou

3 ting du skal vide om SEO lige nu | Bliv klogere på SEO

Udviklingen står aldrig stille i den digitale verden, og SEO er ingen undtagelse. Nyhedsstrømmen kan dog være overvældende og til tider også relativt teknisk beskrevet således, at ikke alle har lige let ved at afkode, præcis hvor den peger hen.

Derfor har vi håndplukket 3 trends og udviklingstendenser til dig, så du hurtigt og effektiv kan få et overblik over, hvad du som SEO-interesseret bør være opmærksom på.

  1. Google er blevet klogere på søgehensigt
  2. Page Speed er (igen) blevet vigtigere for din SEO
  3. Google My Business – Lokal SEO
3 ting du skal vide om SEO lige nu | Bliv klogere på SEO

Google er blevet klogere på søgehensigt

Som tillæg til Googles evigt voksende intelligente algoritmer, vil søgemaskinen nu også blive klogere på brugernes søgehensigt. Google kalder algoritmen for BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) og den skal gætte, hvad det egentlig er, folk har brug for, når de laver en søgning.

Dette kan have en betydning for dit arbejde med SEO, hvis det eller de ord din hjemmeside er optimeret efter, ikke matcher søgehensigten, som brugerne oftest har, når de foretager en søgning på Google.

Et eksempel kunne være en cykelhandler, som udelukkende sælger nye cykler, men har SEO-optimeret sit website efter søgningen “brugte cykler”, for at overtale potentielle kunder til i stedet at købe en ny cykel til samme pris men med mindre vedligehold.

Med den nye dreng i klassen, BERT, vil denne cykelhandler i højere grad blive ignoreret af Google, da hans side ikke matcher brugerens søgehensigt.

Det er dog vigtigt at påpege, at denne nye algoritme ikke straffer sider, der er irrelevante ift. søgehensigten.

Page Speed er (igen) blevet vigtigere for din SEO

I denne omgang kalder Google det for Core Web Vitals og det består af 3 ”nye” ranking faktorer, der alle sammen peger i retning af, at søgemaskinerne ønsker hurtige og stabile hjemmesider.

De 3 faktorer består af Loading, Interactivity og Visual Stability, som kan opsummeres til; hvor hurtigt siden loader, hvor tidligt bliver siden interaktiv og hvor stabil er siden mens den loader.

Groft sagt kan man sige, at det er Googles måde at lægge pres på farten og understrege loadtid som en nøgle-ranking faktor. Du kan selv tjekke din hjemmesides loadtid på PageSpeed Insights, hvor du skal gå efter, at ligge så tæt på 100 som muligt.

Google My Business – Lokal SEO

Ikke træt endnu? Læs videre herunder