Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Laswells kommunikationsmodel - Få styr på kommunikationen

Er du nysgerrig på at forbedre din kommunikation ved hjælp af Laswells kommunikationsmodel? Vi hjælper dig med at danne et overblik og indblik i denne model, som blandt andet fortæller noget om kommunikationsadfærd fra virksomhed til kunde.
Af 
Laswells kommunikationsmodel

Hvad er Laswells kommunikationsmodel?

Det overordnede formål med Laswells kommunikationsmodel er at sætte fokus kommunikationen mellem to parter, samt hvad der formuleres og hvad der ønskes at blive formuleret til modtageren.

Derudover giver det eksempelvis en virksomhed, muligvis for at vide hvordan de skal kommunikere ud til deres målgruppe bedst muligt, samt sætte fokus på deres budskab gennem kommunikationen.

 

Laswells kommunikationsmodel indeholder forskellige punkter, så man kan give et godt billede af den givne kommunikationsituation. De forskellige punkter er herunder:

Afsender: Hvem er det der vil kommunikere, og hvem ønsker at give et budskab ud til målgruppen?

Afsenderen kan i diverse situationer generelt være menneskers kommunikations i hverdagen, men også mellem virksomheder til deres kunder. Det er vigtigt for afsenderen, at kunne formulere deres budskab klart for modtageren, så de er vidende om hvad afsenderen ønsker at sætte fokus på. 

 

Budskab - Hvad er budskabet, hvad ønsker afsenderen at modtage skal høre?

Det er vigtigt at budskabet er tydligt fra afsenderen, så der ikke forekommer eventuelle misforståelser eller miskommunikation.

 

Kanal - Hvor skal kommunikationen finde sted? Hvilke kanaler egner sig til situationen og den tilhørende kommunikation?

Det er en god ide, fra afsenderens side, at udlevere budskabet og kommunikationen på det same medie/kanal, som modtageren befinder sig på. På denne måde er der større mulighed for at opnå kontakt til målgruppen og den generelle modtager.

 

Modtager - Hvem skal kommunikationen gå ud til?

Det er vigtigt at vide, hvem kommunikationen skal nå ud til. Ved at vide dette, kan det kan være nemmere og mere målrettet kommunikation der finder sted. Med den rette form for kommunikation, kan det være nemmere for modtageren at forstå det overordnede budskab.

 

Effekt - Hvordan har kommunikationen påvirket forbrugeren, har det givet resultater for virksomheden?

Efter kommunikationen har fundet sted, kan man undersøge hvilken effekt både budskabet og kommunikationen havde på modtageren. Hvis det viser sig at effekten er anderledes end hvad man havde regnet med, så kan man justere på kommunikationsmetoden til det næste gang. 

 

For hvert punkt i Laswells kommunikationsmodel giver det anledning til et nyt punkt, og det er derfor også en effektiv måde at analysere kommunikationen på. Man kan skabe et godt overblik over situationen, og være sikker på at man dækker alle områder (afsender, modtager osv.) i ens analyse.

 

 

FAQ

Hvorfor er det godt at bruge Laswells kommunikationsmodel?

Det er godt at bruge Laswells kommunikationsmodel, da man kan dybdegående undersøge formålet med kommunikation og det ønskede budskab der skal kommunikeres fra afsender til modtager

 

Hvor mange punkter er der i Laswells kommunikationsmodel?

I Laswells kommunikationsmodel er der 5 forskellige punkter, som alle til helhed skaber et godt overblik over kommunikationen. De 5 forskellige punkter er heriblandt: Afsender, budskab, kanal, modtager og effekt. 

 

Hvad er vigtigt ved Laswells kommunikationsmodel?

Ved Laswells kommunikationsmodel er det vigtigt at kende de forskellige punkter, og hvordan de skal gribes an. Modellens analysepunkter kan være en godt værktøj at bruge, hvis man ønsker at forstærke sit budskab eller kommunikations generelt.

 

Hvem kan bruge Laswells kommunikationmodel?

I princippet, så kan alle benytte sig af Laswells kommunikationsmodel, idet den giver et billede af kommunikationen som er noget der finder sted hele tiden. Modellen er god at benytte sig af, hvis man skal analysere en bestemt kommunikationsituation, eller skal vide hvordan man skal have kontakt med sine kunder.

YouTube video


Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Angivelse af kilder og test

menu-circlecross-circle