Opdateret 31. oktober 2024 af Helle Lauritzen

Forretningsmodel | Sådan definerer du din nye virksomhed

Er du i færd med at skabe en ny virksomhed, skal du også have en forretningsplan. Så snart du har fået formuleret din forretningsidé, er modellen et naturligt næste step. Læs med her, hvor vi guider dig til, hvad der bør indgå i din model.

Forretningsmodel

Forretningsmodel skabelon

Der er en række ting, der skal være defineret i din forretningsmodel. Ved hjælp af denne skabelon sikrer du, at du får inkluderet det mest essentielle.

  1. Værditilbud: En enkel beskrivelse af din produktidé henvendt til kommende kunder
  2. Segment: En beskrivelse af, hvem dine kunder er
  3. Salskanal(er): En beskrivelse af de kanaler, du benytter, for at nå ud til dine kunder
  4. Partnere: En beskrivelse af dine samarbejdspartnere og dem, der kan hjælpe dig med at opnå succes
  5. Arbejdsfordeling: En beskrivelse af, hvem der har hvilke ansvarsområder i din virksomhed
  6. Produktion: En beskrivelse af, hvem der producerer dine varer, og hvilken pris de tager for de
  7. Udgifter og indtægter: Et forventet budget

En vellykket forretningsmodel er ikke blot nøje gennemtænkt, men også testet grundigt. Du skal nå frem til en balanceret og realistisk plan for indtjening og udgifter, så du med stor sandsynlighed kan sikre plusser på bundlinjen.

Hvad er formålet med modellen?

Formålet med din forretningsmodel er kort sagt at sørge for, at du tjener penge på din virksomhed. En virksomhedsidé kan være nok så god, men den er i sidste ende ikke ret meget værd, hvis ikke du kan sikre den nødvendige indtjening. Derfor kan en gennemarbejdet og gennemtestet forretningsmodel ikke undværes. 

En god model sidder desværre sjældent i skabet i første hug. Den skal justeres og afprøves igen og igen, og vi kan kun anbefale dig at afprøve forskellige former for forretningsmodeller, før du lander på den endelige. 

Gode råd til din forretningsmodel

  • Test den igennem på potentielle kunder (og meget gerne folk, du ikke kender i forvejen)
  • Fokusér lige meget på alle elementer, også selvom der er nogle punkter, du kender mere til end andre
  • Research på nettet og find forskellige eksempler på branchespecifikke forretningsmodeller

Du kan blandt andet tage udgangspunkt i Business Model Canvas eller læse mere hos Investopedia.

Få hjælp til online marketing

Når du har fået styr på din forretningsmodel, er du så småt klar til at skyde din virksomhed i gang. Vigtigt er det her både at have styr på ESG og at opnå stor online synlighed for potentielle kunder på flere platformer. Her kan et professionelt bureau hjælpe. 

Læs om PK Mediers services indenfor Google annoncering og SEO. Hvis du vil vide mere om spændende virksomhedsmodeller, så læs også vores indlæg om Kanos model, Buy Grid modellen, EFU modellenBoston modellen og Porter’s Five Forces.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle