Er du i færd med at skabe en ny virksomhed, skal du også have en forretningsplan. Så snart du har fået formuleret din forretningsidé, er modellen et naturligt næste step. Læs med her, hvor vi guider dig til, hvad der bør indgå i din model.
Der er en række ting, der skal være defineret i din forretningsmodel. Ved hjælp af denne skabelon sikrer du, at du får inkluderet det mest essentielle.
En vellykket forretningsmodel er ikke blot nøje gennemtænkt, men også testet grundigt. Du skal nå frem til en balanceret og realistisk plan for indtjening og udgifter, så du med stor sandsynlighed kan sikre plusser på bundlinjen.
Formålet med din forretningsmodel er kort sagt at sørge for, at du tjener penge på din virksomhed. En virksomhedsidé kan være nok så god, men den er i sidste ende ikke ret meget værd, hvis ikke du kan sikre den nødvendige indtjening. Derfor kan en gennemarbejdet og gennemtestet forretningsmodel ikke undværes.
En god model sidder desværre sjældent i skabet i første hug. Den skal justeres og afprøves igen og igen, og vi kan kun anbefale dig at afprøve forskellige former for forretningsmodeller, før du lander på den endelige.
Du kan blandt andet tage udgangspunkt i Business Model Canvas eller læse mere hos Investopedia.
Når du har fået styr på din forretningsmodel, er du så småt klar til at skyde din virksomhed i gang. Vigtigt er det her både at have styr på ESG og at opnå stor online synlighed for potentielle kunder på flere platformer. Her kan et professionelt bureau hjælpe.
Læs om PK Mediers services indenfor Google annoncering og SEO. Hvis du vil vide mere om spændende virksomhedsmodeller, så læs også vores indlæg om Kanos model, Buy Grid modellen, EFU modellen, Boston modellen og Porter’s Five Forces.